Jak Cię widzą… Część 3

 

Wysłaliśmy aplikację, nasz telefon zadzwonił i za kilka dni czeka nas rozmowa kwalifikacyjna. „No to już z górki” – pomyślał sobie pewnie niejeden kandydat. Nic bardziej mylnego. Jeżeli jakiekolwiek czynności z tych podjętych do tej pory wydawały się skomplikowane… Oj, to nie ucieszy Was pewnie informacja, że to, iż zaproszono Was na rozmowę kwalifikacyjną to początek drogi przez mękę. E, żartowałam ;)

Uwaga nr 0. Pamiętajcie, że zaprosił Was na rozmowę człowiek taki sam jak Wy, taki sam jak Wy człowiek ją przeprowadzi i dlatego nie należy się go bać!

Zaproszenie na rozmowę jest więc szansą na nową przygodę i… kto wie? Może i wymarzoną pracę? ;) W tym miejscu nasuwa mi się od razu pewna myśl. Kochani, nawet jeżeli przejdziecie całą rekrutację, ale nie zostaniecie zatrudnieni, nie rozpatrujcie tego w kategorii porażki, czy też – jeszcze gorzej –  straconego czasu. Przygoda, nowe doświadczenie, nauka – to właściwe odczucia. Jasne, że każdy, kto szuka pracy pragnie ją otrzymać i to jak najszybciej, jednak czasem warto poczekać na tę najlepszą dla nas ofertę ;)

A teraz o czymś naprawdę ważnym, prawie tak ważnym jak sama rozmowa. O przygotowaniu do spotkania rekrutacyjnego.

Zapraszam na część trzecią!

Po trzecie – do spotkania należy się przygotować!

Mój Drodzy, do spotkania naprawdę należy się przygotować. Wiem, iż zdarzają się szczęściarze, którzy mają zbyt lekko w życiu :P i nawet jeżeli pójdą na rozmowę kwalifikacyjną z dziurą, plamą, nieuczesani, przepici (eh, nic przyjemnego rozmawiać z takim kandydatem), rozkojarzeni i bez żadnej wiedzy i tak tę pracę otrzymają, ale wierzcie mi – to naprawdę rzadkość. Zamiast wierzyć w szczęście pamiętajmy, że to już nie szkoła (chyba że szkoła życia) i nie uda się nic ściągnąć ani wyprosić trójczyny maślanym wzrokiem (Przy okazji! Ściąganie to oszustwo i należy je tępić! :x)

A teraz do rzeczy… Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej? Żeby odpowiedzieć sobie na to pytanie, potrzebne są następujące informacje:

  1. Na jakie stanowisko aplikujemy?
  2. Kto przeprowadzi rozmowę?
  3. Czy będzie miała ona charakter merytoryczny czy osobowościowy?
  4. Jaki rodzaj spotkania to będzie?
  5. Jaka jest kultura organizacyjna danej instytucji?

Dlaczego akurat te pytania? Po kolei…

ad 1. Stara zasada mówi: Idziesz na rozmowę w sprawie pracy umysłowej – ubierz się na nią tak, jak będziesz przychodził później do pracy. Idziesz na rozmowę w sprawie pracy fizycznej – załóż na siebie to, co masz najlepszego.

ad 2. Jeżeli rozmowę przeprowadza specjalista ds. rekrutacji, najczęściej zwraca uwagę na nasz wygląd (wyuczone i już) i szczegółowo go ocenia. Zadaje pytania raczej osobowościowe, bo najczęściej do zadawania pytań fachowych nie ma kompetencji. ALE! Jeżeli rozmowę prowadzi np. nasz przyszły przełożony, bardziej będą interesowały go same odpowiedzi, jednak to nie oznacza, że mamy się ubrać do biura jak na plażę…

ad 3. Nawiązując również do wcześniejszego punktu, warto już na etapie rozmowy telefonicznej zorientować się, czy rozmowa będzie miała charakter wstępny- osobowościowy czy merytoryczny, a także czy będzie to np. test pisemny czy indywidualna rozmowa. Jeżeli pierwsze spotkanie będzie dotyczyło tylko naszych kompetencji osobowościowych (umiejętności komunikacyjne, otwartość, umiejętność pracy w zespole, znajomość języków obcych (to zwykle również weryfikuje pracownik rekrutacji), prawdomówność, etyka itp.), warto raczej skupić się na przećwiczeniu wypowiedzi, mimiki twarzy (przed lustrem), przeanalizowaniu swoich mocnych i słabych stron (najlepiej przygotować je w punktach), wyznaczeniu sobie celów zawodowych i osobistych, przygotowaniu krótkiej wypowiedzi na temat swoich zainteresowań oraz przygotowaniu właściwego stroju. Zawsze mile widziana jest wiedza na temat instytucji, do której się aplikuje. Mocno punktuje również znajomość kultury organizacyjnej oraz dobre uzasadnienie, dlaczego aplikujemy do tej a nie innej firmy. Jeżeli natomiast spotkanie ma charakter merytoryczny – test pisemny grupowy czy też indywidualne odpowiedzi na konkretne pytania, wówczas strój ma mniejsze znaczenie (aczkolwiek warto o niego zadbać) zaś większe szybkie i zwięzłe udzielanie odpowiedzi. W takich przypadkach powtórzmy jak najwięcej informacji „fachowych”.

ad .4. To, w jakiego rodzaju spotkaniu będziemy uczestniczyć jest naprawdę ważne, gdyż musimy zarezerwować sobie odpowiednią ilość czasu, dostosować swój strój i przygotować się do spotkania. Zawsze pytajmy, jak długo potrwa spotkanie. Doświadczony pracownik rekrutacji powinien nas sam o tym poinformować, ale jeżeli zapomni, naprawdę radzę zapytać.

PRZYKŁAD

Uczestniczyłam kiedyś w rekrutacji do jednej z instytucji państwowych. Ponieważ nie była to moja pierwsza rozmowa w sprawie pracy, przyzwyczaiłam się do tego, iż rozmowy rekrutacyjne trwają do pół godziny. Poszłam na to spotkanie, umawiając się godzinę później na inne. Jakież było moje zaskoczenie, gdy na miejscu okazało się, iż postępowanie kwalifikacyjne trwa 5 godzin! Składało się z oficjalnego przywitania kilkudziesięciu osób, rozdania testów (sam test trwał ponad godzinę), sprawdzenia testów, ogłoszenia wyników i rozmów indywidualnych z komisją, na które proszono w kolejności alfabetycznej! Oczywiście na drugie spotkanie nie mogłam pójść…

ad 5. Często przypominam o tym, iż warto przed udaniem się na rozmowę kwalifikacyjną zorientować się, jaka kultura organizacyjna panuje w danej instytucji. Jest to ważne zwłaszcza w dzisiejszych czasach, gdy wiele firm posiada specyficzną organizację i ma specyficzne podejście do pracowników. Najlepiej poszukać informacji w internecie, czasem nawet na stronach www danych przedsiębiorstw jest opisana ich kultura organizacja, czasem warto poszukać na forach internetowych lub popytać znajomych. A dlaczego jest to tak ważne? Są firmy, w których panuje sztywna, oficjalna atmosfera, styl elegancki, biznesowy. Są również firmy, w których już na rozmowie rekrutacyjnej pracownik zapyta, czy nie mamy nic przeciwko, aby zwracać się do nas po imieniu. Warto być na to przygotowanym. Dodatkowo poznając kulturę organizacyjną jeszcze przed udaniem się na rozmowę możemy sobie odpowiedzieć na pytanie, czy na pewno praca w tej firmie będzie nam odpowiadać…

A teraz kilka żelaznych zasad, które pomogą nam właściwie przygotować się do rozmowy:

  1. Przygotujmy sobie prawdopodobne pytania i odpowiedzi. Np. księgowa może sobie wyszukać w internecie aktualności dotyczących najświeższych zmian w przepisach podatkowych, kadrowa powinna sprawdzić, czy nic się nie zmieniło w Prawie pracy, zaś przyszły administrator strony internetowej powinien przeanalizować witrynę www danej firmy i mieć przygotowane propozycje jej udoskonalania (Aczkolwiek rozmowa kwalifikacyjna to nie jest dobry czas, aby mówić, że strona jest „beznadziejna”. Pamiętajmy, że możemy właśnie z jej twórcą rozmawiać :)).

  2. Jeśli myślimy, że pytania typu „Gdzie widzi Pani/Pan siebie za 5 lat?” są bez sensu, to wyprowadzam z błędu. Nie tylko możemy w ten sposób sprawdzić, jakie kandydat ma ambicje i czy jest kreatywny, ale również zobaczyć, czy jest cierpliwy, uprzejmy i potrafi formułować interesujące odpowiedzi.

  3. Zweryfikujmy, czy w naszym CV nic się nie zmieniło od momentu jego wysłania. Może uzyskaliśmy nowy dyplom lub ukończyliśmy kolejny stopień kursu językowego? Zaktualizujmy CV i wydrukujmy je a następnie zabierzmy ze sobą dla osoby, która jest z nami umówiona.

Uwaga nr 1. Warto wiedzieć, ile osób będzie przeprowadzało z nami rozmowę, gdyż dla każdej z tych osób powinniśmy zabrać komplet dokumentów aplikacyjnych (zwłaszcza CV).

  1. Przygotujmy sobie strój odpowiedni dla kultury organizacyjnej danej firmy. Powinien być czysty i schludny. Nie idźmy w tej samej bluzce na każde spotkanie. Uwierzcie mi, stres sprawi, że po jednym założeniu wymaga ona wyprania…

  2. Ćwiczmy nasze odpowiedzi przed lustrem, jeżeli mamy wątpliwości, czy dobrze się prezentujemy udzielając ich.

  3. Nie idźmy na rozmowę, jeżeli jesteśmy chorzy albo niedysponowani.

  4. Uwaga! Jeżeli nie możemy pójść na rozmowę, ZAWSZE poinformujmy o tym osobę, z którą byliśmy umówieni.

Uwaga nr 2. Jeżeli umówiliśmy się na spotkanie, ale ostatecznie uznaliśmy, że jednak nie chcemy pracować w danym miejscu bądź nie możemy stawić się na rozmowę w wyznaczonym terminie, ZAWSZE należy o tym poinformować osobę, z którą byliśmy umówieni. Nawet, gdy uznaliśmy, że dana firma to np. oszuści i nie chcemy mieć z nią nic wspólnego. Pamiętajmy, że różnie się w życiu układa i może się np. okazać, że pracownik rekrutacji, który się z nami umówił może jednocześnie pracować w innym miejscu. Wyobraźmy sobie, że bez uprzedzenia nie stawiliśmy się na rozmowie w firmie X (lub w sposób arogancki i nieprzyjemny spotkanie odwołaliśmy), ale bardzo nam się spodobała firma Y. Nie przyszło nam jednak przez myśl, że dany pracownik rekrutacji jest zatrudniony i w firmie X, i w Y. Wierzcie mi, to się zdarza…

Na rozmowę powinniśmy ze sobą zabrać:

  • treść ogłoszenia (na wszelki wypadek, jakby pojawiły się jakieś wątpliwości);
  • wydrukowane, aktualne dokumenty aplikacyjne (czasem pracownicy przeprowadzający z nami rozmowę celowo udają, że nie mają naszej aplikacji, aby sprawdzić, czy jesteśmy na to przygotowani);
  • referencje i dyplomy, jeżeli przesyłaliśmy kopie w załącznikach wraz z CV  lub poproszono nas o to przy umawianiu na rozmowę – w innych przypadkach nie ma potrzeby ich zabierać;
  • dowód osobisty, czasem zostaniemy poproszeni o wylegitymowanie się (bardzo ważne w instytucjach państwowych!);
  • jeżeli dostaliśmy e-mail z potwierdzeniem terminu i miejsca spotkania, również dobrze go mieć przy sobie, jeżeli nie – zabieramy koniecznie kartkę z zapisanym adresem i nazwiskiem osoby, z którą ma być przeprowadzona rozmowa, koniecznie zapisujemy też numer telefonu kontaktowego na wypadek, gdyby nie udało nam się dotrzeć na czas (choć spóźnienia są niedopuszczalne, łatwiej zostaną przełknięte, gdy o nich poinformujemy).

Te rzeczy warto sobie wcześniej przygotować, by np. nie mieć problemu, jeżeli tuż przed spotkanie zepsuje się nam drukarka…

W następnej części:

Po czwarte – no to zaczynamy zabawę!

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>